Nordlys bør lese sin egen sak før de skriver leder

Publisert av: tromsosv Publisert: 02. oktober 2024
Oppdatert: 02. oktober 2024

Jeg har fått hard kritikk fra Nordlys på lederplass. Jeg vil svare ved å oppfordre Nordlys-redaksjonen til å lese saken Nordlys-journalist Inger Presteng Thuen skrev om Ringvegen næringspark.

Innstillingen til kommunedirektøren er å sende planforslaget tilbake til administrasjonen for å bearbeide planen i dialog med utbyggerne. SV støtter innstillingen. Et nedskalert forslag vil medføre nedbygging av grøntområder og natur, samt utslipp av klimagasser. Dette står beskrevet i saken til Nordlys. I saken er jeg sitert på at «Vi mener det er riktig å bruke deler av dette området til næring, men vi kan ikke ha en utbygging med så store klimautslipp og tap av natur». Nordlys skriver likevel på lederplass at «Kjerstad avslører med dette at det er utenkelig for SV at Tromsø kan avsette noen grøntområder til næringsutbygging.».

På lederplass skriver Nordlys også at «SV svermer for å frede det som naturområde». Jeg har ikke foreslått å verne området der Ringvegen næringspark vil ligge. Verken som et statlig sikret friluftslivsområde eller ved andre ordninger.

Jeg mener utbyggingen av næringsareal ikke bør utføres i tråd med planforslaget på grunn av at å redusere klimagassutslipp, å redusere størrelsen på de grønne arealene og å redusere mengden på uttak av masser er viktigere enn å bygge med maksimal utnyttelse av tomta.

Næringsareal i Tromsø

Næringsareal i Tromsø er viktig. Grunnen til at jeg vil ha nok næringsareal er at næringsareal bidrar til nyetableringer og til at eksisterende bedrifter får mulighet for å utvide. Dersom kommunen gir tillatelse til nok areal, synker sannsynligvis også kostnadene ved etableringer. Reduserte kostnader åpner flere etableringer. Arbeidet til arbeidstakere kan bare skape verdi dersom kommunen lager rammer som gjør arbeidet mulig. Jeg mener altså at kommunestyret må sikre nok næringsareal, men behovet for næringsareal rettferdiggjør ikke så store konsekvenser som dette planforslaget.

Reguleringsplanen for Ringvegen næringspark er ikke vedtatt. Det er derfor saken er til politisk behandling i Kommune- og byutviklingsutvalget 31. oktober 2024. Nordlys skriver likevel at «Byggeplanene er i tråd med reguleringsplanen for området som har vært gjeldende siden 2002. Selskapet Ringveien Næringspark AS har i mange år investert i god tro til at eiendommen deres kunne brukes, slik det er regulert for.».

Etter plan- og bygningsloven § 12-1 fjerde ledd kan en reguleringsplan utarbeides som en områderegulering eller som en detaljregulering. Utbyggerne bak Ringvegen næringspark har foreslått en detaljregulering, som utbyggerne nå ønsker å få lagt ut på høring og vedtatt, slik at de kan bygge.

Likebehandling av innbyggerne

I den nevnte Nordlys-saken redaksjonen tydeligvis ikke har lest, får Nordlys-journalist Inger Præsteng Thuen frem at områdets formål i kommuneplanens arealdel er fastsatt til næringsbebyggelse, at saken er til politisk behandling nå og at det er en forskjell mellom en overordna plan som angir hovedtrekkene i arealdisponeringen og en plan det kan bygges etter. Nordlys-journalisten skriver blant annet «Byggeplanene er (…) i tråd med den overordna reguleringa i området.»

Jeg mener at kommunestyret bør likebehandle utbyggerne. Utbyggere som har arbeidet med et planforslag lenge, må også få et flertall i kommunestyret til å mene at et planforslag er et gode for samfunnet vårt dersom forslaget skal vedtas. Det bør ikke være nok å ha holdt på lenge. Jeg mener at Tromsø har råd til å treffe beslutninger som er til det beste for folk, klima og natur. I Tromsø er det mange som ønsker å få vedtatt reguleringsplaner, og frem til krisen i markedet oppsto, ble det bygd mye. Når markedet tar seg opp, vil mange igjen bygge. Det er ingen grunn til ha så lave ambisjoner for Tromsø at vi må legge opp til at alle planforslag som blir lagt frem, skal vedtas.

Støy

Konsulentselskapet Sweco har utarbeidet to støyvurderinger, en for anleggsperioden og en for driftsfasen etter utbygging. Rapportene er en del av saksutredningen og er vedlegg til saksfremlegget. Nordlys skriver på lederplass «Han peker (…) på at støy og støv fra uttaket vil påvirke studentboligene negativt, samt skolen og barnehagene på Mortensnes og Håpet. Kjerstad begrunner det med ren synsing.». Dette er det eneste poenget i Nordlys’ lederartikkel de ikke hadde fått avkreftet ved å bare lese Nordlys’ egen sak. Men opplysningene Nordlys etterspør på lederplass fremgår tydelig av støyvurderingen for anleggsperioden. Denne rapporten er på bare ni sider. Utbyggerne bak Ringvegen vil ta ut store masser, minst én million kubikkmeter. Steinbrudd kan blant annet gi støy fra knusing og transport av masser. I planbeskrivelsen oppsummeres poenget på side 29 ved at står «det kan forventes overskridelser av grenseverdier for de nærmeste naboene.».