Gratulerer med 230 årsdagen Tromsø!

Publisert av: tromsosv Publisert: 20. juni 2024
Oppdatert: 20. juni 2024

I dag ble Tromsø 230 år. Varaordfører Sigrid B. Hammer gratulerte under kommunens arrangement på Skansen i dag. I tillegg til varaordfører en var det musikk, Ode til Tromsø og foredrag.

Sigrid B. Hammer

Her er talen:

Kjære alle sammen, kjære Tromsø – gratulerer med dagen!

230 år. Det må jeg si, Tromsø, du holder deg godt! Og på dette jubileet viser du deg fra din beste side!

Gjennom århundrene har Tromsø vokst fra å være en liten handelsplass til å bli en pulserende by, kjent som «Porten til Ishavet». Beliggenheta vår, langt nord, har gitt oss unike utfordringer, men også fantastiske muligheter. I dag står vi som et sentrum for innovasjon og samarbeid på tvers av fagfelt og nasjoner.

Gjennom årene har Tromsø vært vertskap for internasjonale konferanser, forskningsprosjekter og kulturelle begivenheter som har satt oss på verdenskartet. Universitet vårt tiltrekker seg studenter fra hele verden, som bringer nye perspektiver og kunnskap. Den rike kulturarven vår, fra samisk kultur til vår levende musikkscene, gjør oss til et unikt og mangfoldig samfunn.

Tromsø beskrives av mange som et varmt og inkluderende samfunn. Det kjenner jeg meg igjen i. Vi er mangfoldig, vi er mange og vi er rause. I dag har jeg vært så heldig å få vie 16 fine Tromsøværinger.

Det er noe spesielt med Tromsøværingene. Vi er varme og gjestfrihet i massevis, selv om vi bor midt i det kalde nord. Utfordringer møtes med et smil og en hjelpende hånd, og vi elsker å feire både store og små gleder i livet. Tromsø er ikke bare vakkert på grunn av naturen, men også fordi vi har så mange fantastiske folk her.

Tromsø har en lys fremtid foran seg. Vi står overfor globale utfordringer som klimaendringer og miljøbevaring, men vi er også i en unik posisjon til å bidra med løsninger. Vår forskning på arktiske forhold, bærekraftig teknologi og miljøvern setter standarden for resten av verden. Vi skal fortsette å være en by som leder an i kampen for en bedre fremtid.

Hva skal man gi til en by som har det meste?  La oss gjøre en ekstra innsats i dag, 20. juni. La oss gjøre Tromsøs bursdag til en årlig innsatsdag! En dag hvor vi sammen bidrar til å gjøre byen vår renere og penere. Tenk hvilken forskjell vi kan gjøre når vi alle går sammen for å ta vare på nærmiljøet vårt og vise hvor mye vi elsker Tromsø.

Tromsø kommune er allerede i gang med prosjektet “penere by” – hvor vi nettopp ønsker å forskjønne utearealene våre.

Vi vil gjerne ha 20. Juni som en merkedag og årlig markering for nettopp dette.

I dag skal vi feire byen vår! Tromsø er en inkluderende by med stort mangfold. Vi er stolte av å være et sted hvor alle føler seg velkomne og verdsatt, uansett hvor de kommer fra. Som en by som alltid har omfavnet nye impulser, er det vårt ansvar og vår glede å ta imot både flyktninger og innflyttere med åpne armer.

Gratulerer med dagen, Tromsø!