ROMSSA-ERKLÆRINGA

Politisk plattform for Tromsø kommune perioden 2023-2027 utarbeidet i samarbeid mellom Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Senterpartiet

Innhold

ØKONOMISK STYRING

FELLESSKAP OG SMÅ SOSIALE FORSKJELLER

GARANTIST FOR ET SERIØST ARBEIDSLIV

TRYGGE HELSE- OG VELFERDSTJENESTER

EN GOD OPPVEKST VARER HELE LIVET

EN FRAMTIDSRETTET BYUTVIKLING I TROMSØ

EN GRØNN, BÆREKRAFTIG KOMMUNE

KULTUR, IDRETT OG FRILUFTSLIV FOR ALLE

EIERSTRATEGI

NÆRINGSPOLITIKK

VIKTIGE FELLES PRINSIPPER

STYRINGSMODELL

FORDELING AV POSISJONER

TROMSØ KOMMUNE – FELLESSKAP OG BÆREKRAFT

Vi lever i urolige tider. Flere utfordringer som klima- og naturkrise, et krigførende naboland, dyrtid og usikker energisituasjon skaper store, raske og varige endringer. Dette fører til utrygghet og skaper nye trusselbilder for enkeltmennesker og lokalsamfunn. De økonomiske forskjellene mellom fattige og rike øker. Dette utfordrer tilliten og samholdet. Klima, miljø og natur legger rammene for all politikk, og kommunen skal ta kraftfulle grep for å kutte klimagassutslipp og omstille seg. Sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft skal ligge til grunn for alle politikkområder. Urolige tider krever trygg økonomisk styring og stram prioritering. Samarbeidspartiene forplikter seg til å jobbe for å sikre fellesskapets ressurser, rettferdig fordeling, utjevne forskjeller og trygge best mulig velferdstilbud til alle våre innbyggere. Vår viktigste prioritet i perioden er å bekjempe utenforskap og sosiale forskjeller. I dagens geopolitiske situasjon skal Tromsø være en motor for å utvikle bærekraftig næringsvirksomhet og innovasjon, øke samarbeidet i regionen, samt sørge for våre interesser i den nordiske aksen mot Sverige og Finland. Tromsø skal sikre sin posisjon som et arktisk forbilde i verden, hvor forskning, kompetanse, næringsutvikling og ungdomsmedvirkning står sentralt. Samarbeidspartiene skal sørge for å styrke Tromsøs attraktivitet gjennom tilrettelegging for gode liv og utviklende, trygge og spennende arbeidsplasser. Samarbeidspartiene vil at vi minst skal ta imot det antallet flyktninger som blir forespurt av staten. Tromsø skal fortsatt være en solidaritetsby. Stadig mer komplekse oppgaver faller på kommunen, som må se til at dagens innbyggere får gode og trygge velferdstjenester, samtidig som man sikrer fremtidige generasjoner. Framover vil kommunen ha store utfordringer knyttet til rekruttering og kompetanse for å håndtere dette. Samarbeidspartiene vil jobbe for bedre rekruttering og ivaretakelse av kritisk kompetanse i helsesektoren, utdanningssektoren og i andre viktige yrkesgrupper. Vi må bruke pengene på egne ansatte, og unngå alt for stor bruk av vikarer og eksterne konsulenter.

ØKONOMISK STYRING

Urolige tider påvirker kommuneøkonomien. Forutsigbarhet og tydelig budsjettering vil derfor være nødvendige verktøy i den kommende perioden. De nye oppgavene må løses innenfor kommunens økonomiske rammer. For å sikre et bærekraftig samfunn må vi prioritere tydelig hvilke oppgaver vi skal løse. Innbyggerne skal på lik linje ha muligheten til å delta i samfunnslivet, og velferdsutviklingen skal komme hele samfunnet til gode. Samarbeidspartienes fokus på å bekjempe utenforskap og sosiale forskjeller, og dette vil bli tydeliggjort gjennom kommunens økonomistyring. Endret demografi tilsier økt behov for kommunale tjenester. De statlige rammene for kommunal drift er for lave, og samarbeidspartiene vil arbeide for å styrke disse. Det politiske økonomiarbeidet skal preges av åpenhet, og samarbeidspartienes forslag til budsjett skal fremlegges for allmennheten i god tid før vedtakene gjøres. Samarbeidspartiene ønsker i større grad å synliggjøre Tromsø kommunes miljøavtrykk. Klimabudsjett og klimaregnskap, samt arealbudsjett og arealregnskap skal være en del av kommunens budsjett og regnskap. Dyrtid og renteøkninger gir store økonomiske utfordringer for innbyggerne. Samarbeidspartiene er opptatte av å holde de kommunale avgiftene og skattetrykket nede. Vi vil ikke øke eiendomsskatten for private boliger de neste to årene, og heller ikke kontorjustere den. Vi skal ikke øke vann og avløpsavgiftene de neste to årene. Tromsø kommune står foran flere større investeringer. Dette krever økt planlegging, og en skal derfor legge en investeringsplan for oppvekst, helse, idrett, kultur og klimatilpasning for de neste ti årene. Dagens økonomiske situasjon tilsier økte kostnader ved investeringer gjennom økt rente. Dette gir krav til langsiktig planlegging. Samarbeidspartiene vil derfor i løpet av perioden se på strukturen til eldreomsorgen, for å sørge for at man har den riktige menyen av tilbud for å møte fremtidens krav til tjenester.

FELLESSKAP OG SMÅ SOSIALE FORSKJELLER

I Tromsø er det rundt 1.300 barn og over 700 familier som lever i fattigdom. Samarbeidspartienes fokus nummer en er å redusere dette tallet kraftig i neste fireårsperiode. Dyrtiden har rammet de som har minst fra før, matkøene øker og andelen som sliter med å betale regningene sine er sterkt bekymringsfullt. I dag er det alt for mange som faller utenfor skole og arbeid. Å gi folk tilgang til arbeid er et våre viktigste tiltak for å bekjempe fattigdom, samtidig skal de som er utenfor arbeid leve anstendige liv.

GARANTIST FOR ET SERIØST ARBEIDSLIV

Tromsø kommune er en stor arbeidsgiver, med mange ansatte i et stort mangfold av yrker. En av de største utfordringene kommunen står overfor er høy grad av utskifting av ansatte og rekruttering. De ansatte er kommunens viktigste ressurs, og kommunen må ha en god arbeidsgiverpolitikk for alle faser i livet. Mange unge havner utenfor arbeidslivet, noe som skaper utenforskap og bidrar til fattigdom. Gjennom inkluderende tiltak og bedre tilrettelegging for lærlingeplasser, kan Tromsø kommune bli en motor i å tilrettelegge for at flere skal ha mulighet til å prøve seg i arbeidslivet. Samarbeidspartiene garanterer for et seriøst arbeidsliv, og vil gjennom tett, forpliktende og strategisk samarbeid mellom politisk ledelse, fagbevegelsen og verneombud, jobbe for fortsatt heltidskultur, der ansatte tilbys hele faste stillinger i kommunen. Gjennom perioden skal vi være garantist for at grunnleggende velferdstjenester ikke skal privatiseres eller kommersialiseres.

Videre vil vi gjennom perioden:

TRYGGE HELSE- OG VELFERDSTJENESTER

Tromsø kommune skal ta vare på hele mennesket, i alle aldersgrupper. Det handler om god oppfølging når man venter barn hos jordmortjenesten, hjemmetjenester og tett oppfølging, hjemmebesøk hos alle over 79 år, lavterskeltilbud innen psykisk helse, gode helsestasjoner, dagsentertilbud og kommunale botilbud som bolig, sykehjemsplasser og avlastningsplasser. Vi må styrke folkehelseperspektivet i alle områder i kommunen. Det handler om gode tjenester og forebygging for å ha god helse fra man er nyfødt og gjennom hele livet. Det skal være enkelt og rimelig å leve sunne og gode liv i Tromsø kommune. Endringen i demografien utfordrer tjenestetilbudene. Etterspørselen etter fagfolk i helsesektoren er krevende. Innføringen av Tromsø-modellen for fastleger har blitt en modell for hele Norge, må videreføres og videreutvikles. Samarbeidspartiene vil jobbe for rekruttering og stabilisering, og har en ambisjon om å begrense dyre bemanningsbyrå, og i stedet øke grunnbemanningen i helsesektoren. Kommunen har et stort etterslep på investeringer som må tas igjen. Vi ser at økningen av eldre og demente fremover vil medføre at vi, så snart som mulig, må starte planleggingen av neste sykehjem.

Samarbeidspartiene vil derfor:

EN GOD OPPVEKST VARER HELE LIVET

Vi må sikre gode og trygge oppvekstsvilkår for ungene våre. Alt for mange unge mennesker faller utenfor skole og arbeidsliv. Tegn til utenforskap kan oppstå veldig tidlig. Forebygging og inkludering må derfor inn fra allerede barnehagen av. De økonomiske forskjellene skaper også et klasseskille for barn. Derfor er det viktig å senke den økonomiske terskelen for å kunne ha barn i barnehage, SFO og i fritidstilbud i hele kommunen. I kjølvannet av koronapandemien har vi fått en økt bekymringsfull trend i dårligere psykisk helse blant barn og ungdom. Det tar samarbeidspartiene på høyeste alvor.

EN FRAMTIDSRETTET BYUTVIKLING I TROMSØ

Tromsø har en krevende topografi, klima- og værforhold. Byen har preg av historiske bygninger, samt nytenkende og moderne byutviklingsprosjekter. Det er viktig å ha en framtidsrettet byutvikling som tar innover seg endringer i befolkningssammensetning, klimautfordringer og mobilitetsutfordringer. Tromsø skal være et godt sted å bo, leve, arbeide og drive næringsutvikling. Vi skal planlegge slik at hverdagen er så smidig som mulig, at man ofte velger miljøvennlig framkomstmidler og har gode tilbud i nærområdene sine.

EN GRØNN, BÆREKRAFTIG KOMMUNE

Klima, miljø og natur legger rammene for all politikk, og kommunen skal ta kraftfulle grep for å kutte klimagassutslipp og omstille seg. Tromsø skal være en ledende motor for omstilling og bærekraftig industriutvikling i Norge.

IDRETT OG FRILUFTSLIV FOR ALLE

For å være et attraktivt sted å bo og leve, skal Tromsø kommune satse på kultur, idrett og friluftsliv i et bredt folkehelseperspektiv. Tilrettelegging, tilgjengelighet og lave kostnader knyttet til å være aktiv gir gode liv og helse. Det viktigste framover handler om å forhindre utenforskap og frafall også i de organiserte delene av idrett- og kulturliv. De frie aktivitetene skal i tillegg styrkes, og vi må sikre gode vilkår for amatørfeltet. Kommunen er avhengig av et bredt lag av frivillighet og vil jobbe tett med frivillige organisasjoner. Samarbeidspartiene vil jobbe for innen kulturen:

EIERSTRATEGI

Tromsø kommune har en eierportefølje av stor verdi og betydning. Samarbeidspartiene skal sikre et fortsatt sterkt offentlig eierskap for å ta vare på fellesskapets interesser, råderetten over naturressursene og langsiktig verdiskapning i Tromsø kommune. Vi skal føre en aktiv og forutsigbar eierskapspolitikk med forutsigbar utbyttepolitikk. Formannskapet skal ha det utøvende eieransvaret for kommunens ulike selskap. Det skal kreves utbytte som samsvarer med det politiske formålet med selskapene, uten å svekke selskapenes evne til å løse sitt samfunnsoppdrag. Selskapene skal i sine årsregnskap inkludere trippel bunnlinje, og vise sitt økonomisk, sosiale og klima og miljømessige bærekraftregnskap.

NÆRINGSPOLITIKK

Tromsø kommune er den arktiske hovedstaden, og Nord-Norges spydspiss for det grønne skiftet. Vi skal utøve aktiv bærekraftig næringspolitikk som bidrar til utvikling, innovasjon og nye grønne arbeidsplasser. Tromsø kommune skal være en god og forutsigbar tilrettelegger for det lokale næringslivet. Havet er sentralt i næringsutviklingen i Tromsø. Kommunen har den største fiskeflåten i Norge, er den største fiskerihavnen, og har avansert forskning og industri innen marin bioteknologi. Havet er framtiden for Tromsø, og vi sammen skal høste og forvalte ressursene til beste for dagens og kommende generasjoner.

Samarbeidspartiene vil derfor utarbeide en strategi for å styrke og bygge opp under fiskeriflåten i Tromsø kommune, herunder styrke kystflåtens kvotegrunnlag, gi økt lokal verdiskapning og sikre rekruttering til faget. I strategien skal en vurdere kommunal drift av fiskerihavnene. Kommunen har verdensledende kompetansemiljøer og kunnskapsnæringer innen forskning, akademia, jordobservasjon, ny teknologi og digitalisering, som gir økt verdiskaping til kommunen. Gjennom tett samarbeid med disse miljøene skal Tromsø kommune jobbe for nyetableringer. Dette vil gi flere arbeidsplasser og bidra til økt forskning, innovasjon og grønn omstilling og styrke vår posisjon som arktisk hovedstad.

Tromsø kommunes fantastiske natur tiltrekker stadig større grad av turisme, noe som gir utfordringer. Det sentrale førende premisset til denne veksten må være at den skal være bærekraftig og bidra til sosial, kulturell, miljømessig og økonomisk verdiskaping. Utfordringene næringen har innenfor arbeidsmiljø, skal i samarbeid med A-krimsenteret følges opp og forebygges. En skal gjennom vårt eierskap i Visit Tromsø se på mulige løsninger for autorisasjon og lisensordninger. Samarbeidspartiene ønsker å innføre lokalt besøksbidrag (turistskatt), for å finansiere tiltak som legger til rette for bærekraftig turisme. Dette skal øremerkes til finansiering av investeringer, drift og vedlikehold av fellesgoder for tilreisende og fastboende. Dette skal forvaltes av et lokalt fond for bærekraftig reiseliv, som i samarbeid med utviklingslagene, tar ansvar for distriktene og nærliggende kommuner.

Tromsø kommune er en betydelig innkjøper av varer og tjenester. Kommunens rolle som innkjøper skal bidra til å forsterke lokale leverandører, gjennom anbudsutlysningene og skal bruke innkjøpsmakten til å kutte utslipp og omstille samfunnet.

Alle skal være trygge på jobb. Kommunen skal derfor gjennom sine innkjøp og anbud bidra til dette gjennom å stille klare og tydelig krav om heltid, læreplasser, tariffavtaler og begrense innleie til alle som leverer tjenester til kommunen.

VIKTIGE FELLES PRINSIPPER

STYRINGSMODELL

Samarbeidspartiene vil videreføre dagens formannskapsmodell med følgende endringer: Det legges om til fra fem til fire hovedutvalg som fordeles med følgende fagfelt:

FORDELING AV POSISJONER

UNDERSKRIFTER

Tromsø, 3. oktober 2023

Gunnar Wilhelmsen Pål Julius Skogholt Marta Hofsøy Sigrid Bjørnhaug Hammer Jarle Heitmann Matias Hogne Kjerstad, Kathrine Strandli Barbara Vögele Peder Joakimsen Enid Bråthen Sigurd Salberg Pedersen Hanne Steenvaag Mats Hegg Jacobsen Arne-Wilhelm Theodorsen Jens Ingvald Olsen